Az elektromos járműflották kialakítása és fenntartása egyre nagyobb szerepet kap a vállalkozások mindennapi működésében. Nemcsak költséghatékonyságot és környezettudatos működést kínálnak, hanem kényelmes megoldásokat is a mindennapi használat során. Ebben az interjúban Dénes Attilával, a DDSolar Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen szempontok alapján érdemes megkezdeni egy elektromos flotta kiépítését, hogyan zajlik a töltő rendszerek telepítése, és milyen előnyöket nyújtanak ezek a rendszerek hosszútávon.
Ha bekerül egy tisztán elektromos jármű egy céges vagy magánflottába, akkor miért jutunk el villámgyorsan a fali töltőre való igényig?
A gyártók a járműhöz nem mindig adnak töltő egységet és ha adnak is, akkor a legtöbb esetben a 230V-os duglajba csatlakoztatható kifejezetten lassú (kis teljesítményű) töltőt adnak. Ezeket ők vésztöltőnek nevezik. Valóban nagyon lassan tudnak ezek “km-eket” tölteni a járműbe. Pl. 10A-rel (2,3kW), kb. 5-15 km-t töltenek vissza óránként. Ez a töltési megoldás megfelelhet azoknak a tulajdonosoknak, akik relatív keveset közlekednek és a jármű hatótávja a napi szükségletet kielégíti, hiszen reggelre, a töltést követően ismét a megfelelő hatótávval indulhatnak el. Ehhez a fajta töltéshez ajánlott ellenőriztetni a villamos hálózatot és a csatlakozót, amelyből hosszú órákon át veszi fel az autó a teljesítményt.
A gyorstöltők, vagyis a 2-es sebességű falitöltők, már sokkal több kényelmet adnak: 3×16A (11kW) vagy akár 3×32A-rel (22kW) töltenek, így 60-80 km/óra sebességgel, de ha az autó is tudja kezelni, akkor elérhetjük a 100-120 km/órás sebességet is.
Céges felhasználás esetén erre azért lesz szükség, mert biztosan elő fog fordulni, hogy a hatótávolság nagyobb részét felhasználva a telephelyre visszaérkezve nem túl hosszú idő után ismét útra kell kelnünk. Az ilyen felhasználáshoz szükséges töltési sebességet a fali töltő fogja tudni biztosítani. Csak említés szintjén: amikor ennél is gyorsabban kell tölteni a járművet, azt már csak a DC villámtöltők tudják biztosítani. Ezek a töltők viszonylag speciális adottságok esetén és akkor is kevésbé észszerű költségekkel hozhatók létre 1-1 telephelyen, ezért nem gyakoriak.ű
Mire kell figyelni a fali töltő kiválasztásánál?
Az első fontos momentum az, hogy milyen járműhöz lesz a töltő. A hosszútávú használhatóság kulcsfontosságú. Mi általában 3×32 amperes (22kW-os) töltőket szerelünk fel, amelyeket vissza tudunk korlátozni, ha a bejövő teljesítény nem elegendő. Ez minden esetben helyszínfüggő, és különösen fontos kishaszongépjárműveknél, ill. nagyobb méretű autóknál, ahol hatótávban és töltési sebességben is el lehet rontani a dolgot.
Időzíthető-e a töltés, és mi a jelentősége ennek?
Ez egy nagyon fontos kérdés, hiszen vannak olyan akkumulátorok, mint például a kobaltot tartalmazó akkumulátorok, amelyeknek kifejezetten káros, ha 100%-ra vannak töltve úgy, hogy utána tárolva vannak, állnak hosszú ideig. Ezért fontos, hogy be lehessen állítani, hogy például a péntek délután beérkező járműnek csak hétfő reggelre legyen teljesen feltölve az akkumulátora, lehetőleg éppen akkorra, amikor útnak akarunk indulni a járművel. Sajnos még a kifejezetten prémium járműveknél is előfordul, hogy a töltés teljesítménye és akár az időzítése sem lehetséges. A belépő szintű, “buta”, fali töltők működése olyan, mint a 230V-os dugaljaké: ha bedugom a töltőkábelt, tölt, míg a jármű azt le nem állítja.
Ezzel szemben az „okos” töltők lehetővé teszik, hogy járműtől függetlenül, a töltő applikációjában időzítsük a töltést a kívánt teljesítménnyel. A töltők egymással való kommunikácója és a teljesítmény megosztása is lehetséges, dinamikusan is. Ez utóbbi fogalom azt jelenti, hogy képes menet közben változtatni a teljesítményét a töltő, aszerint, hogy hány darab jármű tölt vagy az épületben más fogyasztó kér-e több vagy kevesebb teljesítményt. Statisztikai adatok is rögzítésre kerülnek a töltésekről, amelyek a rendszer felügyeleti platformján elérhetőek. Ezek az adatok nemcsak a költségek követésében, hanem a flotta optimalizálásához is szükségesek.
Mindezek kiemelt szerepet nyernek akkor, amikor van napelemes rendszerünk, de már nem szaldós elszámolásban vagyunk. Egyáltalán nem mindegy, hogy nappal, vagy éjjel töltjük az autónkat, ahogy az sem, hogy napközben mikor, milyen teljesítménnyel, milyen ütemezéssel (pl. késleltetés, több jármű esetén) tesszük ezt…

Hogyan alakul az elektromos járművek üzemeltetési költsége a hagyományos járművekkel összevetve?
Anyagi értelemben kijelenthető, hogy még relatíve magas energiaárak mellett is, egy elektromos jármű üzemeltetése lényegesen olcsóbb, mint egy hagyományos dízel vagy benzines járműé. Értelemszerűen a napelemes rendszer segítségével való töltés a legköltséghatékonyabb a futáshoz kapcsolódó költség tekintetében. Az elektromos jármű karbantartási költségei is jóval alacsonyabbak. A fenntartási költségekhez további szempont lehet a cégautó adó mentesség személygépkocsi esetén, ill. a díjmentes parkolás lehetősége, ami városi közegben nem utolsó szempont kényelmi tekintetben sem.
Hogyan zajlik az elektromos flotta és töltőrendszer tervezése és telepítése?
Minden ott kezdődik, hogy megvizsgáljuk a cég villamosenergia ellátását, a rendelkezésre álló teljesítményt, mert már 1-2 db járművet tartalmazó flotta esetében is szűk keresztmetszet lehet ez. Ezután következik az előkészítő megbeszélés, ahol megismerjük a cég rövid- és középtávú terveit a jármű flottával kapcsolatban. Ezek alapján ésszerűen méretezzük a rendszert, és olyan megoldásokat javaslunk, illetve olyan koncepció tervet adunk, amely lehetővé teszi a későbbi bővítések során a kompatibilitás megtartását és a flotta közös menedzselését. Ez utóbbi kettő tekintetében rossz tapasztalataink vannak a járműgyártók által forgalmazott megoldásokkal, legfőképpen az ő szemléletükkel.
Milyen töltőket szoktatok telepíteni?
Általánosan elmondhatjuk, hogy képesek és hajlandók vagyunk bármilyen márkájú töltőt telepíteni. Ha mi javaslunk márkát, akkor általában a spanyol Wallbox gyártó termékeit ajánljuk. E gyártó töltői nem a legolcsóbbak, de az ár-érték arányuk kiváló. Egy belépő kategóriás töltő bruttó 100-200 000 Forint, míg egy minőségi, “okos” töltő ára már inkább 300 000 Forintos kategóriától indul. A Wallbox termékei ebben az ártartományban rendelkeznek kiemelkedő tudással. A Wallbox termékei tartósak, és megfelelnek minden elvárásnak. A töltőt hosszú időn keresztül használjuk, így a tartósságon és a teljesítményen túl a szolgáltatás, a kényelem is fontos szempont kell legyen.
Hozzáteszem még, hogy egy elektromos járműnek az akkumulátora az egyik legdrágább alkatrésze. Egy rossz minőségű töltő komolyan befolyásolhatja az élettartamát. Továbbá a töltő teljesítménye miatt a töltő minősége kiemelten fontos a biztonság érdekében. A biztonságot akár tűzvédelmi, akár érintésvédelmi szempontból nézve.
Gondolj csak bele, még a mobilodat sem javasolt tölteni akármilyen kétes minőségű töltővel.